Motorrijtuigen / motorcars / Triebwagen

Klik op een foto voor een vergroting / click on photo to enlarge / klicke auf dem Bild zur Vergrösserung

If requested, a description of a certain model can be translated in English.

Wenn gewünscht, ist Übersetzung der Beschreibung eines bestimmtes Modell ins deutsch möglich.

 

Duitsland / Halle / nr. 4 / serie  1-58 / bouwjaar 1894

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: MAN/SSW

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Duitsland / Leipzig / nr.179 / type 15 serie 161-180 / bouwjaar 1900

2-asser / 1458 mm spoor

Gebouwd door: Herbrandt, Keulen

Tram nog zonder afgeschermd balkon (nooit omgebouwd !)

Model:  kunstof / geen motor / h0

Producent en leverancier: Leopold Halling, Wenen

 

 

Duitsland / München / nr.256 / serie A2.2 nr. 151-300 / bouwjaar 1901

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Rathgever

Restauratie 1976

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Nederland / Amsterdam / nr.144 / Unions serie 15-229 / bouwjaar 1902-1904

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Ungarische Waggon- und Maschinen Fabrik A.G. te Raab

Tram met afgeschermd balkon (zie ook vorige foto)

Ook Unions genoemd naar de elektrische installatie van de gelijknamige firma.

Model: messing / met motor / h0 (mijn eerste model !)

Procucent: Fairfield

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Zweden / Göteborg / nr. 43 / serie  1-46 / bouwjaar 1902

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: ASEA / Västeras

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

 

Spanje / Barcelona / nr.5  / serie  5-10/ bouwjaar 1903

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Estrada/TMB

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Nederland / NZH interlokaal / nr.A9 / serie A1-30 / bouwjaar 1904

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1000mm)

Gebouwd door 'La Métallurgique', België

In de volksmond ook 'De Kikker' genoemd. Als interlokaal op lijnen Amsterdam-Zandvoort en Amsterdam-Volendam met aftakking naar Purmerend.

Model: messing /met motor (omgebouwd naar normaalspoor) / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

***NIEUW***

Nederland / NZH interlokaal / nr.A6 / serie A1-30 / bouwjaar 1904

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1000mm)

Gebouwd door 'La Métallurgique', België

In de volksmond ook 'De Kikker' genoemd. Als interlokaal op lijnen Amsterdam-Zandvoort en Amsterdam-Volendam met aftakking naar Purmerend.

Model: messing / met motor / h0M

Producent: Philotrain, (bouwkit)

Leverancier: Godfather Models & Supply

 

Nederland / Den Haag / nr.164 / type Fordje (Laagdakker) serie 151-168 / bouwjaar 1907-1908

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor, Utrecht

Benaming "Laagdakker" omdat dit type onder de poortjes van het Binnenhof te Den Haag moesten kunnen rijden.

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: fa. S. Molekamp, Haarlem

 

Nederland / Den Haag / nr.61 / type Fordje /  serie 21-150 / bouwjaar 1905-1907

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor, Amsterdam

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: Skiptram

Frankrijk / Parijs / nr.505 / serie   500-600  / bouwjaar 1907

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Compagnie Général Parisienne de Tramways (CGPT)

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel. De draaistellen zijn niet draaibaar.

Producent en leverancier:  Atlas Editions

Duitsland / Nürnberg / nr. 144 / serie  141-150 / bouwjaar 1909

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door: MAN / SSW

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

***NIEUW***

Nederland / NZH interlokaal / nr.108 / serie A101-110 / bouwjaar 1911

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Waggonfabrik Uerdingen

Werd ook wel de "Kustlijner" genoemd. Als interlokaal op lijnen Leiden- Katwijk/Noordwijk

Model: messing /met motor  / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: G&M Models

Bouwer: W. Holverda

Nederland / Arnhem / nr. 14 / serie 14-21 /  bouwjaar 1911

2-asser / smalspoor (1067mm)

Gebouwd door: Allan te Rotterdam

Model: 3D / met motor (omgebouwd naar h0). Mijn eerste 3D model !

Producent en leverancier: Skiptram.nl

Duitsland / Hamburg-Altona / nr.25 /serie..... / bouwjaar 1913

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Waggonfabrik Altona

Werd in 1921 op een voorjaarsbeurs 2e hands overgenomen door Gemeentetram Utrecht onder de nummers 39-45.

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: modelspoorbeurs Houten

Searching for data !

Nederland / NZH stadstram Haarlem + Leiden / serie A301-330 / bouwjaar 1911-1914 en 1919

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door respectievelijk: vd. Zijpen & Charlier, Allan, Beijnes

Model: wit-metaal / met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: Kaffa, modelspoorbeurs Houten

***NIEUW***

Nederland / Amsterdam / nr.307 / serie 301-320 / bouwjaar 1914

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor

Werden ook "stoeltjeswagens" genoemd,verbouwd uit de bijwagens serie 401-420, gebowd in 1911.

Model: resin / zonder motor / h0 

Procucent en leverancier: Skiptram

 

***NIEUW***

Nederland / Amsterdam / nr.236 / AEG serie 236-300 / bouwjaar 1913-1914

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor

Ook lage AEG-ers genoemd i.v.m. onderscheid met de vervolgseries

Model: resin / met motor / h0 

Producent en leverancier: Skiptram

 

***NIEUW***

Nederland / NZH / nr.a 251 / serie A 251-263 / bouwjaar 1918

4-asser, 2 draaistellen, smalspoor 1000mm

Gebouwd door: Beynes, Haarlem

Als interlokaal op lijn Amsterdam-Zandvoort.

Model: messing / gemotoriseerd / h0m

Producent: Philotrain (bouwkit)

Leverancier: Godfather Models & Supply

***NIEUW***

Nederland / NZH / nr.a 256 / serie A 251-263 / bouwjaar 1918

4-asser, 2 draaistellen, smalspoor 1000mm

Gebouwd door: Beynes, Haarlem

Als interlokaal op lijn Amsterdam-Zandvoort.

Model: messing / gemotoriseerd / h0m

Producent: Philotrain (bouwkit)

Leverancier: Godfather Models & Supply

Denemarken  / Kopenhagen / nr. 437 / serie  422-446/ bouwjaar 1918

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Scandia

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Duitsland / Berlijn / nr.5514 / TF20/290 serie 5500-5550 / bouwjaar 1919-1921

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Hawa, Hannover

Vanaf 1949 naar BVG West

Model: messing / geen motor / h0

Producent en leverancier: Fröwis, Berlijn

Nederland / Den Haag / nr.254 / serie 250-299 / bouwjaar 1919-1926

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door HAWA, Hannover

Model: messing / met motor / h0

Producent: Railan

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Nederland / Amsterdam / nr.394 / serie 391-395 / bouwjaar 1922

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Linke Hoffman, Breslau

Ook Bergmann-wagens genoemd naar de elektrische installatie van de gelijknamige firma.

Model: messing / met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. S. Molekamp, Haarlem

Nederland / Den Haag / nr.67 / serie 51-80 / bouwjaar 1923-1925

4-asser / draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Hawa (nr.67), Linke Hoffman, Wumag, Nordwaggon

Ook "Buitenlijners" genoemd vanwege hun interlokale inzet.

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: Molekamp, Haarlem

Nederland / Den Haag / nr.265 / serie 250-299 / bouwjaar 1919-1926

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door HAWA, Hannover

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: Skiptram

Nederland / NZH / nr.A461 (niet correct) / serie A451-459 / bouwjaar 1924

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor !000mm)

Gebouwd door: Ganz-Danubius, Budapest

Als interlokaal op lijn Amsterdams-Zandvoort.

Model: messing / met motor (omgebouwd naar normaalspoor)

Producent: Philotrain

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

***NIEUW***

Nederland / NZH / nr. A505  / serie A505- A512 / bouwjaar 1924

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor 

Gebouwd door: Ganz-Danubius, Budapest

Ook genoemd "kleine Boedapester". Als interlokaal op lijn Voorburg-Den Haag-Scheveningen.

Model: messing (deels) / met motor / h0

Producent en leverancier: René Krekelaar

 

Frankrijk / Lyon / nr. 217 / serie n.b    / bouwjaar 1926

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Les Chantiers de la Buire

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

België / Brussel / nr.2293 / serie         / bouwjaar        

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door .......

Standaard motorwagen

Model: messing / zonder motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. Molekamp

Searching for data !

Oostenrijk / Wenen / nr.220 Wiener Lokal Bahn / serie        / bouwjaar 1927

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Grazer wagen- und Wagonfabrik

Model: kunststof / met motor / h0

Producent en leverancier: Spurkranz, Wenen

Searching for fata !

 

Oostenrijk / Wenen / nr.4048 / serie 4001-4150 / bouwjaar 1927-1929

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Simmering, Graz, Lohner

Model: kunststof / met motor / h0

Producent en leverancier: Sedlacek, Wenen

Nederland / NZH stadstram Haarlem + Leiden / nr.351 / serie A351-358 / bouwjaar 1927

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Allan

Model: wit-metaal / met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: Kaffa, modelspoorbeurs Houten

Nederland / Den Haag / nr.824 / serie 801-830 / bouwjaar 1927

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Allan, Rotterdam

Model: wit-metaal, met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. S. Molekamp, Haarlem

Duitsland / Berlijn / nr.3556 / TM36 serie 3551-3594/ bouwjaar 1927/1936

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: O&K, in Berlijn

Vanaf 1949 naar BVG West

Model: messing / geen motor / h0

Producent en leverancier: Fröwis, Berlijn

Italië / Milaan / nr.1929 / serie 1503-2002 / bouwjaar 1928-1929

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Breda, Carminati e Toselli, Officine Meccaniche, Fiat en Brown Boveri

Model: messing / met motor / h0

Producent: Elfer (met genummerd certificaat)

Leverancier: Skiptram

Nederland / Den Haag / nr.77 type Fordje / serie 21-101 / bouwjaar 1905-1907

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor

Werd tussen 1928-1929 omgebouwd, vanwaar de naam "Ombouwers"

Model: wit-metaal / met motor / h0

Producent: BEC, Engeland

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Nederland / Arnhem / nr.76 (replica) / serie 70-75 / bouwjaar 1929

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1067mm)

Gebouwd door: Beynes, Haarlem

Model: kunststof / met motor / h0

Producent en leverancier: Alfred Riess, Neurenberg

Nederland / Arnhem / nr.73 (replica) / serie 70-75 / bouwjaar 1929

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1067mm)

Gebouwd door: Beynes, Haarlem

Model: kunststof / zonder motor / h0m

Producent en leverancier: Atlas Editions

Duitsland / Dresden / nr.1716 / serie 1701-1734 / bouwjaar 1929-1932

4-asser /  2 draaistellen / 1450mm spoor

Gebouwd door: Christoph & Unmack te Niesky en Busch in Bautzen

Ook als "Grosser Hecht" betiteld door de spits toelopende balkons.

Model: kunststof / zonder motor / h0m (echter niet correct !)

Model betreft een statisch standmodel. De draaistellen zijn niet draaibaar.

Producent en leverancier: Atlas Editions

 

Zwitserland / Zürich / nr. 321 / serie  301-350 / bouwjaar 1930

4-asser / smalspoor 1000mm

Gebouwd door: SWS/MFO

Model: kunststof / geen motor / h0m

Model betreft een standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Engeland / London / nr.  xxx      / type Feltham serie  xxx    / bouwjaar 1930/31

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door:  Union Construction Comp.

Model: metaal/ geen motor

Producent: Delprado

Leverancier: Skiptram

NB. Dit model is in h0. In tegenstelling tot de andere Engelse modellen, die het voor dat land gangbare formaat 1:76 hebben.

 

 

 

Engeland / London / nr.370  / type Feltham serie (100 stuks bij 2 maatschappijen)    / bouwjaar 1930/1931

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Union Construction Comp.

Model: metaal/ geen motor

Producent: Corgi

Leverancier: Atlas

NB. Dit model is samen met de Blackpool tram in deze verzameling niet formaat 1:87 (H0), maar het veel in Engeland gebruikte formaat 1:76 (00).

 

Duitsland / Karlsruhe / nr.100 / serie 98-103 / bouwjaar 1930

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Waggonfabrik Rastatt

Ook "Spiegelwagen" genoemd.

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions. (Via een vriend in Karlsruhe cadeau gehad.)

Nederland / NZH / nr.512 / serie 512-516 /  bouwjaar 1930

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Beynes, Haarlem

Model: messing / met motor / h0

Producent: Philotrain

Leverancier: De Groot, Amstelveen

Nederland / Rotterdam / nr.189 / serie 152-201 / bouwjaar 1913

2-asser, normaalspoor

Verbouwd in 1930-1931 uit de voormalige "Parkwagens" uit de zelfde serie.

Gebouwd door: Allan, Rotterdam

Model: messing / met motor / h0

Producent: Railan

Levrancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Nederland / Rotterdam / nr.531 / serie 401-570 / bouwjaar 1929-1931

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd (in diverse series) door: Allan, Talbot, Werkspoor en Beynes

Model: messing / met motor / h0

Producent: Kaffa

Leverancier en maker: Niek Hesp

Nederland / Rotterdam / nr.520 / serie 401-570 / bouwjaar 1929-1931

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd (in diverse series) door: Allan, Talbot, Werkspoor en Beynes

Model: kunststof / zonder motor / h0

Model betreft een  standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

België / NMVB "Boeren-of Poldertram" / nr.9994 / serie        / bouwjaar 1931

4-asser / smalspoor (1000 mm) / standaardwagen

Gebouwd door: Dijle & Bucalan

Model: kunststof 3D  / geen motor / h0m

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier:  Ferivan (bouwpakket)

Maker: ikzelf met hulp.

Searching for data !

Portugal / Lissabon /nr. GEEN / serie 541-585 / bouwjaar 1932-1940

2-asser / smalspoor (900mm)

In 1995-1996 verbouwd uit de series 203-283 (1932-1937) en 701-735 (1936-1940). Bij de verbouwing werd de oude opbouw gebruikt, maar WEL nieuwe trucks en elektrische installatie.

Gebouwd door: Carris

Model: metaal met kunststof dak en onderstel / zonder motor

Asindeling niet echt bruikbaar, eerder H0m dan H0.

Producent: Lisbon Traditonal Amarelis

Leverancier: museumwinkel, RETM museumlijn

 

Portugal / Lissabon /nr. 542 / serie 541-585 / bouwjaar 1932-1940 

2-asser / smalspoor (900mm)

In 1995-1996 verbouwd uit de series 203-283 (1932-1937) en 701-735 (1936-1940). Bij de verbouwing werd de oude opbouw gebruikt, maar WEL nieuwe trucks en elektrische installatie.

Gebouwd door: Carris

Model: kunststof /  zonder motor / h0m

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

 

 

Engeland / Blackpool / nr.  geen / railcoach serie 200 / bouwjaar 1933-1937

4-asser / normaalspoor

Gebouwd door: English Electric

Model: metaal / geen motor

Model betreft een statisch standmodel. Afwijkende schaal 1:76 (schaal 00).

Producent en leverancier: Atlas Editions

Zwitserland / Basel / nr. 7 / serie 7-9 / bouwjaar 1920 / ombouwjaar 1934

Gebouwd door: Lindner, SSW.   Ombouw door: SLM

Model: kunststof / geen motor / h0m

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

 

Frankrijk / Dijon / nr. 32 / serie n.b.  / bouwjaar 1934

2-asser / smalspoor (1000 mm)

Gebouwd door: Lorraine-Dietrich

Model: kunststof / geen motor / h0m

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Nederland / Amsterdam / nr.454 / serie 446-475 (ex 901-930) / bouwjaar 1935-1938

2-asser / normaalspoor

Ontstaan uit de in 1929-1930 door Beynes gebouwde bijwagens 901-930. Verbouwd tot motorwagens.

Gebouwd door: Centrale Werkplaatsen van de Gemeente Amsterdam

Model: messing / zonder motor / h0

Producent: onbekend

Leverancier: particulier

Nederland / Amsterdam / nr.465 / serie 446-475 (ex 901-930) / bouwjaar 1935-1938

2-asser / normaalspoor

Ontstaan uit de in 1929-1930 door Beynes gebouwde bijwagens 901-930. Verbouwd tot motorwagens.

Gebouwd door: Centrale Werkplaatsen van de Gemeente Amsterdam

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Nederland / Amsterdam / nr.479 / serie 476-490 / bouwjaar 1936-1938

2-asser / normaalspoor

Ontstaan uit de in 1914-1918 door Werkspoor gebouwde bijwagens 701-707 en 709-716. Verbouwd tot motorwagens.

Gebouwd door: Centrale Werkplaatsen van de Gemeente Amsterdam

Model: messing / met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. S. Molekamp, Haarlem

 

Nederland / Amsterdam / nr.301 / serie 301-312 / bouwjaar 1927

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor, Utrecht

Werd in 1939 overgenomen van Gemeente Tram Utrecht.

Model: witmetaal / met motor / h0

Producent: Fairfield

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Nederland / Den Haag / nr.203 / serie 201-216 (Zwitser) / bouwjaar 1948

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Dit type werd ook wel "Zwitser" genoemd vanwege de mede uit dat land afkomstige ingebouwde installaties.

Gebouwd door: Werkspoor, Utrecht

Model: messing / zonder motor / h0

Producent: Niek Hesp

Leverancier: Niek Hesp

Nederland / Amsterdam / nr.533 / serie 491-550 / bouwjaar 1948-1950

3-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Werkspoor, Utrecht

In 1968 omgenummerd naar de serie 891-950, vele verbouwingen

Model: messing/ met motor / h0

Producent en leverancier: René Krekelaar, Osnabrück / Duitsland

 

Nederland / Nijmegen / nr.40 voorheen 24 / serie  geen / bouwjaar 1911        

2-asser / smalspoor (1067 mm)

Gebouwd door: Carl weijer, Düsseldorf

In 1949 omgebouwd en omgenummerd in 40.

Model: kunststof / geen motor (omgebouwd naar h0)

Producent en leverancier: Skiptram

 

Zwitserland / Genéve / nr.727 / serie 701-730 / bouwjaar 1950-1952

4-asser / smalspoor

Gebouwd door: SWP/SAAS

Model: kunststof / geen motor / h0m

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

België / NMVB / nr.10635 (niet bestaand)  / serie 9055-10308 / bouwjaar 1954-1958

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1000mm)

De wagens werden gebouwd op verouderde strandaardmotorwagens. Het chassis bleef bewaard en een nieuw koetswerk gebouwd.

Gebouwd door: NMVB-werkplaatsen, Anderlecht (Kuregem)

Bron: Vlaams Tram- en Autobusmuseum

Model: messing / met motor / smalspoor H0(m)

Producent: Kaffa

Leverancier: uit nalatenschap via Niek Hesp

 

Polen / Poznan / nr.202 / serie 151-209 type N / bouwjaar 1949-1953

2-asser / normaalspoor

Type N was nagenoeg gelijk aan type KSW (=Kriegsstrassenbahnwagen) die in Duitsland in grote aantallen na de 2e wereldoorlog door Düwag werden gebouwd.

Gebouwd door: Konstal te Chorzow (Königshütte)

Model: kunststof / met motor / h0

Producent: Liliput

Leverancier: museumwinkel RETM, Amsterdam

 

Nederland / Den Haag / nr.86 / serie 81-90 / bouwjaar 1923, 1929 en 1931

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Linke Hoffman en Beijnes (86)

In 1951 overgenomen van de Limburgsche Tramweg Maatshappij (LTM), na verbouwing door Werkspoor.

Model: messing / met motor / h0

Producent: Railan

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Engeland / Blackpool / serie 237-249 type "anderhalfdekker" / bouwjaar 1934

4-assers / 2 draaistellen / normaalspoor

Werden ook "anderhalfdekker" genoemd, doordat het bovendek niet gesloten maar open was.

Gebouwd door: English Electric

Model: kunststof / zonder motor

NB. Dit model is samen met de Blackpool tram in deze verzameling niet formaat 1:87 (H0), maar het veel in Engeland gebruikte formaat 1:76 (00).

Producent: Tower Models bouwpakket

Maker: ikzelf

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

Duitsland / Hannover / nr.238 / serie 236-250 type "Aufbau" / bouwjaar 1949-1950

2-asser / normaalspoor

Deze trams zijn gebouwd op reeds bestaande onderstellen. Om deze reden kregen de wagens de naam "Aufbau" zug.

Gebouwd door: Düwag, Düsseldorf

Model: Kunststof / met motor / h0

Producent: Kato / Lemke

Leverancier: modelspoorwinkel

 

Duitsland / Düsseldorf / nr.380 / serie 365-394 type "Aufbau" / bouwjaar 1950-1951

2-asser / normaalspoor

Deze trams zijn gebouwd op reeds bestaande onderstellen. Om deze reden kregen de wagens de naam "Aufbau" zug.

Gebouwd door: Düwag, Düsseldorf

Model: Kunststof / met motor / h0

Producent: Kato /  Lemke

Leverancier: modelspoorwinkel

Oostenrijk / Wenen / nr.147 (Grossraumwagen) / serie 102-159 (Type C1) / bouwjaar 1955-1959

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: SGP, in licentie van Düwag

Model: kunststof / met motor

Producent en leverancier: Leopold Halling, Wenen

Oostenrijk / Wenen / nr.141 (Grossraumwagen) / serie 102-159 (Type C1) / bouwjaar 1955-1959

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: Simmering-Graz-Pauker (SGP), in licentie van Düwag

Model: kunststof / zonder motor / h0

Model betreft een standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Nederland / Den Haag / nr.1186 / PCC serie 1101-1200 / bouwjaar 1957

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: La Brugeoise, Brugge

Model: wit-metaal / met motor

Producent: BEC, Engeland

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

***NIEUW***

Nederland / Den Haag / nr.1187 / PCC serie 1101-1200 / bouwjaar 1957

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: La Brugeoise, Brugge

Model: 3d / met motor / h0

Producent: Alred Riess

Leverancier: fa. Kuijpers, Utrecht

Duitsland / Dresden / nr.1573 / serie 1571-1588 (type LOWA / Gotha T/B 57) / bouwjaar 1957-1958

2-asser / spoorbreedte 1450mm

(Gebouwd door: Waggonfabrik Gotha

Model: kunststof / zonder motor / h0

Producent: Hamann (bouwpakket)

Bouwer: ikzelf

Leverancier: fa. Schoenmakers, Voorschoten

 

Duitsland / Berlijn / nr. 217 055-8 (type TE 59) / serie  3911-4075 (vanaf 1971 217 001-217 164) / bouwjaar 1959-1975

2-asser / normaalspoor

Gebouwd door: Reichsausbesserungswerk (RAW) en Gotha

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

Tsjechië / Praag / nr. 6102  / 6101 en 6102 prototype, waarna meerdere series / bouwjaar 1960-1961

4-asser /normaalspoor

Gebouwd door: Tatra CKD, Praag

Model: kunststof / geen motor / h0

Model betreft een statisch standmodel.

Producent en leverancier: Atlas Editions

NB. Model gemoderniseerd met metalen pantograaf en koplampen aangepast (niet werkend).

Rusland / Moskou / nr.629 / serie 586-651-1000 Tatra T3/ bouwjaar 1966

4-asser / 2 draaistellen / spoorbreedte ?

Russische uitvoering zonder middenuitgang.

Gebouwd door: Tatra CKD, Praag

Model: kunstof / zonder motor

Producent en leverancier: Alfred Riess, Neurenberg

 

 

***NIEUW***

Nederland / Den Haag / nr.1304 / PCC serie 1301-1340 / bouwjaar 1971

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: La Brugeoise, Brugge

Model: 3D / met motor

Producent: Alfred Riess

Leverancier: fa. Kuijpers, Utrecht

Tsjecho-slowakije / Liberec / nr.77 / serie 70-81 Tatra T3 / bouwjaar 1987     

4-asser / 2 draaistellen / spoorbreedte ?

Gebouwd door: Tatra CKD, Praag

Model: kunststof / met motor

Producent: Alfred Riess, Neurenberg

Leverancier: museumwinkel, Museumlijn Amsterdam RETM

 

Duitsland / Berlijn / nr.5109 (ex 8109) / serie  5101-5150 (type T6A2) / bouwjaar 1988

In 1995 gemoderniseerd en omgenummerd uit serie 8101-8150.

4-asser / 2 draaistellen / normaalspoor

Gebouwd door: CKD Tatra, Praag

Model: kunststof / zonder motor

Producent: Herrmann & Partner, Dresden

Leverancier: DS-Automodelle, Werdau (D)

 

België / Antwerpen / nr.      / serie           / bouwjaar

4-asser / 2 draaistellen / smalspoor (1000mm)

Gebouwd door:

Model: kunststof (resin) / zonder motor

Producent: Ferivan

Leverancier: Skiptram

Wacht op data

 

 

Schrijf een reactie: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

john lasschuyt | Antwoord 21.09.2019 21:50

mooie verzameling en goed gedocumenteerd qua afkomst ook ik heb een paar trams uit de nalatenschap van mijn vader (totale verzameling van ongeveer 1000)

w.h. hartman | Antwoord 27.07.2017 23:41

prachtige verzameling! lekker doorgaan.

Danny modeltram 28.07.2017 01:31

Dank je.

Johan Degraeve | Antwoord 23.02.2017 10:24

Geachte, ik ben tramchauffeur bij de Lijn, en geboren in Oostende. De SO-NMVB-trams reden dagelijks voorbij, zoals Uw nr 10635 in collectie. Zou U ev verkopen ?

Danny 23.02.2017 14:58

Nee helaas niet te koop. een van mijn pronkstukken. In messing handgemaakt door een bekende bouwer. Zoek wel naar andere NMVB modellen.

Diederick van Zuylen | Antwoord 11.01.2017 10:49

Mooie verzameling!!! Leuk om hier nog een Amsterdamse tramliefhebber tegen te komen!!

Danny 11.01.2017 12:04

Bedankt.
Verzameling is nog steeds groeiende. Maar A'dam is uiteraard de belangrijkste bron. Er komt nog 3asser met bw, tweelingUnion, grijze bolkop enkelgelede

Jean-Pierre Vercruysse | Antwoord 26.11.2015 18:07

voor Belgische trams, kijk naar http://traintamarre.tassignon.be/inventaire_H0/inventaire_H0_new.php?type=TEC
Stuur mij AUB uw e-mail adres

Erik | Antwoord 16.05.2014 02:46

Bij de 'Dresdner Hecht' (1716) heb je als spoorbreedte 1000 mm staan, dit moet 1450 mm zijn. Bij de andere tram uit Dresden staat het wèl goed.

Tony Cooke | Antwoord 13.04.2014 06:17

Danny, very nice site, will have to consider doing similar with my models !!! Tony.

Bekijk alle reacties

Nieuwe reacties

26.12 | 15:24

Waar kan ik de Atlasmodellen verkrijgen?

...
30.10 | 19:14

Zo leuk! Echt genieten! Dank je wel!

...
28.10 | 18:46

NL.blurb.com was de uitgever. Zag ze nog op hun site. SUCCES !

...
28.10 | 18:39

Ik zal dat navragen. Je hoort van mij.

...
Je vindt deze pagina leuk